
De Peugeot 508 RXH is momenteel het paradepaardje van Peugeot als het gaat om luxe bedrijfswagens. Aan mij was de eer om deze als eerste in Nederland te testen als werkplek. Een ‘full-hybrid dieselmotor’ is volgens Peugeot een wereldprimeur. Het is mijn eerste ervaring met een hybride motor, maar ik moet eerlijk bekennen dat de combinatie van elektrische aandrijving en de dieselmotor een rijervaring hebben geleverd heeft die ik niet had verwacht. Het rustig rijden zonder het gevoel te hebben dat je vermogen tekort komt, is een groot voordeel wanneer je veel en vaak in de auto zit. Net als op kantoor is een rustige werkomgeving ook in de auto van groot belang.
Het is natuurlijk niet alleen de HYbrid4 motor die me deze ervaring geeft, ook de goede wegligging en de goede wendbaarheid dragen hier serieus aan bij.
Luxe en uitstraling van ‘de werkplek’
Twee elementen die voor een werkplek van belang zijn, zijn de toepasbaarheid van bepaalde luxe elementen, de uitstraling van de werkplek én uiteraard de combinatie van deze twee. Waarom vindt men het zo belangrijk dat de uitstraling goed is? Verkiest men de uitstraling boven de luxe of net andersom? Dat is een dilemma dat Peugeot zonder twijfel weg weet te nemen: de Peugeot 508 RXH geeft je het gevoel dat je alles krijgt, behalve die vervelende hoge bijtelling (20 procent bijtelling voor een auto waar alles in zit). Ook in je vrije tijd deze luxe kunnen ervaren is zeker van belang bij de keuze van een auto, ondanks dat de meeste kilometers toch echt zakelijk gemaakt worden.
Uitstraling en afwerking
De 508 RXh is voorzien van een verhoogde wielophanging wat hem net dat beetje extra ruige uitstraling geeft zonder daarbij zijn elegantie te verliezen. De verchroomde afwerkingen en de dagrijverlichting, bestaande uit drie rijen ledverlichting, in combinatie met het grote panoramadak geven de auto een zakelijke en verzorgde uitstraling.
Veel licht
Een absolute meerwaarde is het grote panoramadak van de auto. Wanneer ik tussen mijn afspraken door in de auto aan het werk ben, ervaar ik het als zeer prettig dat ik veel buitenlicht heb. Net zoals op kantoor is ook hier buitenlicht van groot belang. De vrijheid die je ervaart in plaats van het gevoel te hebben dat je in een afgesloten hokje zit, laat je ervaren dat dit niet alleen met design te maken heeft, het geeft ook een meerwaarde aan je werkplek. Het dak is voorzien van getint glas waardoor je de zonnestralen niet direct als té fel ervaart waardoor je soms niets meer op je scherm kunt zien.
Wie draait er nu nooit een muziekje op zijn werkplek? Het goede JBL sound system waarmee deze auto is uitgerust geeft de mogelijkheid om dat op gepaste wijze te doen. De auto is voorzien van 8 speakers en van diverse USB-/Aux-aansluitingen voor onder andere een iPod aan te sluiten. De muziekkeuze is natuurlijk van invloed op de situatie, maar in het zonnetje werken met een relaxt jazz muziekje is me prima bevallen.
De stoelen zijn allemaal elektrisch verstelbaar, volledig aan te passen aan je eigen zitcomfort. Net als bij bureaustoelen is het van groot belang dat je een goede houding hebt. Met name wanneer je er iedere dag veel uren op doorbrengt. Het instellen van de juiste zithoek, je lendensteun en je zitdiepte is eenvoudig te doen aan de zijkant van de zitting. Ik adviseer wel wanneer je de auto net in gebruik neemt, om je houding regelmatig wat aan te passen. Je zult zien dat je na twee weken de ideale instelling hebt gevonden. Dat geeft rust in je lichaam doordat je zo goede ondersteuning krijgt.
Het geïntegreerde navigatiesysteem is duidelijk en overzichtelijk en vooral heel kleurrijk. Dat er verder veel aan veiligheid gedacht is bij de ontwikkeling van deze auto valt niet te ontkennen. Zo is het complete paneel te bedienen vanuit het stuur zodat je niet opzij hoeft te kijken tijdens het rijden. Een mooie oplossing om zelfs niet naar je snelheidsmeter te hoeven kijken onder het rijden is het Head-up display. Een display dat uit het dashboard komt waarop zowel je snelheid als navigatie kunt aflezen, al is het een vereenvoudigde vorm. Je kijkt zo alleen nog maar naar rechtsvoor en natuurlijk naar de weg. Mocht er ondanks dat toch iets misgaan, is de auto volledig voorzien van airbags, elektronische remkrachtverdeling en noodremassistentie.
Techniek
De Peugeot 508 RXH geeft de mogelijkheid om te kiezen uit maar liefst 4 rijstanden. Zo speel je in op de diverse omstandigheden die je kunt tegenkomen onderweg.
AUTO: de auto regelt alles voor je en bepaalt wanneer de dieselmotor of elektromotor moet functioneren. Bij normale omstandigheden de meest geschikte stand en een optimaal compromis tussen brandstofverbruik en rijprestaties.
SPORT: de versnellingsbak schakelt in vergelijking met de auto-stand bij een hoger toerental en sneller op. Het gecombineerde vermogen van beide motoren zorgt voor extra rijdynamiek.
4WD: in deze stand zijn beide motoren tegelijkertijd aan het werk, de achterwielen worden aangedreven door de elektromotor en de voorwielen door de dieselmotor. Met lage snelheden over terreinomstandigheden is geen probleem omdat de RXH in deze stand de eigenschappen heeft van een SUV.
ZEV: ofwel ‘Zero Emission Vehicle’ de auto wordt 100 procent op de elektromotor aangedreven, geen geluidsoverlast en geen uitstoot van schadelijke stoffen tijdens het rijden. Hoe milieuvriendelijk wil je het hebben?
De 508 RXH heeft een cilinderinhoud van 1998 cm3. Daarbij is het zo dat de achterwielaandrijving (elektromotor) 37PK heeft maar wanneer we naar het totale vermogen kijken van de auto is dat 200PK. De auto is zeer zuinig. Het gemiddelde verbruik van 4,1l/100km zorgt ervoor dat het wel weer even duurt voordat je naar de benzinepomp moet. De tank heeft namelijk een inhoud van 72 liter. 1.800 km met één tank zal niet haalbaar zijn, maar ik ben van mening dat zelfs 1.600 een behoorlijke prestatie is. Het verbruik zal anders liggen wanneer je regelmatig de topsnelheid van 123 km/u rijdt.
Al met al denk ik dat de Peugeot 508 RXH een terecht paradepaardje is van Peugeot. Veel luxe en een mooie afwerking, in combinatie met het feit dat hij erg milieuvriendelijk is maakt de auto zeker compleet. Ik durf hem zeker aan te bevelen wanneer je er veel kilometers mee moet maken. Zeker voor het bedrag wat ik terug gezien heb in de prijslijst. Zonder extra opties (niet nodig in mijn ogen) rijdt je deze luxe wagen al voor een kleine 50.000 euro.
Een reactie to “De Peugeot 508 RXH als mijn werkplek”
26 december, 2014
RonaldSuper auto. Ik ben sinds een klein jaar de gelukkige eigenaar van een bruin metalic RXH. Na 30000 km ben ik nog steeds hartstikke tevreden en geniet van iedere km.