
Ellis Blasé is Manager PR & Corporate Communication bij Peugeot Nederland. Het spiksplinternieuwe kantoor van PSA Benelux Group, waar Peugeot onderdeel van is, zit sinds mei dit jaar in Amsterdam Zuid-Oost en is voorzien van bijzondere werkplekken.
PR-manager Ellis Blasé studeerde Franse Taal- en Letterkunde, met als specialisatie Internationale Bedrijfscommunicatie, en solliciteerde na haar studie bij Peugeot. Ze werkt al zestien jaar bij het bedrijf en daarom weet ze heel veel over de auto’s. Zelf rijdt ze momenteel in een Peugeot 308 SW, steeds afgewisseld met diverse andere modellen. “Binnenkort komt de nieuwe 3008 SUV en daar kijk ik enorm naar uit”, zegt Blasé met twinkelende ogen.

PSA Groupe in Amsterdam.
Koplampen herkennen in het donker
Met een vader als autogek en een jonger broertje is haar passie en liefde voor auto’s haar met de paplepel ingegoten. “Vroeger speelden we spelletjes in de auto waarbij we de koplampen of hoofdsteunen van diverse auto’s het snelst probeerden te herkennen”, vertelt Blasé. Niet gek dus dat ze zestien jaar geleden bij een automotive importeur terecht is gekomen. “Ik solliciteerde in eerste instantie voor de functie als Directiesecretaresse van de CFO, maar ik heb inmiddels verschillende functies bekleed. Ik heb erg veel kansen gekregen in dit bedrijf en dat waardeer ik enorm.”
Nieuw dynamisch kantoor
Sinds mei 2016 bevindt het hoofdkantoor van Peugeot zich, samen met het hoofdkantoor van Citroën en DS, aan de Lemelerbergweg in Amsterdam. Er is geprobeerd een dealer organisatie na te bootsen met een werkplaats en een showroom. “In de showroom ontvangen we relaties, onder meer in onze zeecontainers die omgebouwd zijn tot vergaderruimten, en op de werkplaats is ook kantoorruimte ingedeeld”, vertelt Blasé. “Er is een coffee corner, op het dakterras staan picknicktafels en er is een kleine tuin waar je zelf je kruiden kunt plukken. Tussen de werkplekken door heb je hoekjes met loungebanken waar je even kunt overleggen, maar we hebben ook vergaderzalen waar je bijvoorbeeld staand kunt overleggen om de dynamiek erin te houden.”

Zeecontainers die gebruikt worden als vergaderhokjes.

“De showroom”.
Flexwerkplekken
Op het vorige kantoor van Peugeot waren er verschillende verdiepingen met verschillende afdelingen. Het managementteam had hun eigen kamers. Dat is in het nieuwe pand geheel anders: alles is gelijkvloers en wordt er gewerkt met flexplekken. Er zijn geen deuren of statische afdelingen, alles is open en verbonden met elkaar. Blasé vertelt hoe het er in de ochtend aan toegaat: “Als je ’s ochtends binnenkomt pak je je mandje met persoonlijke spullen uit je eigen kluisje en vervolgens installeer je je aan een willekeurig bureau. Het kantoor is onderverdeeld in wijken: een soort quartiers. Zo heb je een PR wijk, maar bijvoorbeeld ook een plek voor de Marketing en Klantenservice. Iedereen heeft dus wel een eigen hoek waar hij vaak gaat zitten.”
Door de flexplekken is er een clean desk policy ingevoerd en zijn er ook geen ladeblokken. “Ik vind het zelf heel fijn, want ik houd mijn bureau het liefst zo opgeruimd mogelijk”, zo vertelt Blasé. “Mijn laptop en mijn mobiele telefoon heb ik altijd bij me, dat zijn twee items waar ik niet zonder kan.”
De werkdag van
Geen werkdag van Ellis Blasé is hetzelfde. “Ik ben voornamelijk veel buiten de deur bij relaties, of ik ben op persreis en beurzen in het buitenland. Ik probeer zo vaak als mogelijk op kantoor te zijn. Deze tijd besteed ik dan vooral met collega’s om zaken te bespreken en ik zie ons kantoor dan ook echt als ontmoetingsplek.”

Flexwerkplekken in “de werkplaats”.

De coffeecorner met de muur met planten.
Creatief en out of the box
Het feit dat niet iedereen meer een vaste plek heeft, zorgt voor veel dynamiek in het bedrijf volgens Blasé: “Je krijgt meer 360 graden discussies en mensen gaan nu ook veel creatiever met hun efficiency om. Collega’s zitten niet meer acht uur achtereen aan hun computer, maar trekken zich terug in een van de stiltehoekjes om iets belangrijks af te maken of hebben een meeting in een van de zeecontainers. Als je wilt bellen en je wilt niemand storen, loop je ook even weg.”

Ellis Blasé, Peugeot Nederland.
Bedrijfscultuur is veranderd
Doordat de organisatie van het bedrijf is veranderd, is ook de cultuur binnen de PSA Group veranderd. “Met het nieuwe kantoor willen we ervoor zorgen dat er minder vergaderd wordt, maar meer onderling contact wordt gezocht. Daarom zijn er ook minder grote vergaderzalen, maar eerder kleine hoekjes om snel iets met elkaar te overleggen”, vertelt Blasé. Er zijn borrels, en niet alleen op vrijdag. “Dit doen we omdat niet iedereen altijd op vrijdag aanwezig is, en zo krijgt iedereen de mogelijkheid om een keer naar een borrel te komen. Dan gaan de flessen wijn open en komen de lekkere hapjes. De sfeer onderling is erg gezellig en door de verhuizing zijn we veel hechter geworden. Neem bijvoorbeeld de lunch: voorheen zaten we in een groot kantoorgebouw met meer bedrijven. Nu lunchen we écht met ons eigen team en dat zorgt voor een socialere werkomgeving.”
Geen reacties to “De werkplek van Ellis Blasé – Peugeot Nederland”